WARSZAWA

5 dni / 20 artystów
Najlepsi opowiadacze z całego świata

17-21 listopada 2021
ŚRODA

17 listopada

godz: 19.00, Sala Widowiskowa
czas: 70 min

https://festiwalopowiadania.pl/wp-content/uploads/2021/09/PROMIENIOTWORCZA-MAGDA-GORSKA-_@2021-Ania-Slominska-EDIT-e1634117508400.jpg

fot. Anna Słomińska

Magda Lena Górska, Serge Tamas (Polska/Francja/Gwadelupa)

PROMIENIOTWÓRCZA. Z MITOLOGII NAUKI

Osiągnięcia wybitnej jednostki przedstawia się zwykle w kategoriach cudu: po prostu urodziła się jako geniusz. W naszej zbiorowej świadomości jawi się jako istota ulepiona z innej gliny, niemal boska. Taką boginią nauki jest bez wątpienia Maria Skłodowska-Curie. A przecież nic nie predestynowało małej Mani do przeistoczenia się w znamienitą Marie Curie. Urodziła się w skromnej rodzinie, daleko od prężnych ośrodków nauki. Stanie się cudzoziemką, uczoną w mizoginicznym środowisku nauki, idealistką w dobie rozkwitu kapitalizmu. Zawsze w mniejszości i opozycji, skromna, lecz nieugięta, mimo widma choroby i śmierci, będzie się stopniowo wyzwalać z ograniczeń swojej przynależności seksualnej, społecznej, narodowej… aby stać się w pełni sobą.

Spektakl łączy fakty biograficzne z życia uczonej z narracją magiczną. Mała Mania zagłębia się w baśniowy las w poszukiwaniu kwiatu paproci, który w polskiej mitologii daje dostęp do wiedzy. Młoda uczona całymi latami po omacku przeciera sobie drogę przez czarny las materii, aż w końcu w jej dłoniach zapłonie kwiat poznania, promieniując niebieskim radowym blaskiem. To promieniowanie pozwoli jej zajrzeć do wnętrza atomu i odkryć piękno jego struktury. Bo jak mawiała Marie Curie: „Naukowiec w swoim laboratorium jest także dzieckiem, które mierzy się z naturalnymi zjawiskami, które go oczarowują jak w baśni”.

Magda Lena Górska, którą łączy z uczoną wspólnota emigracyjnych losów, pracuje nad tą opowieścią od dwóch lat, po polsku i po francusku. Na ubiegłorocznym festiwalu przedstawiła w wirtualnej formie jej pierwszy etap. W tym roku wybrzmi ona w pełnym kształcie z malarskimi wizualizacjami Kamili Białkowskiej-Ismaił i muzyką Serge’a Tamasa