W okresie 06.2023-06.2024 Stowarzyszenie „Grupa Studnia O.” w osobie Agnieszki Ayşen Kaim i Magdaleny Górskiej Tamas wzięło udział w międzynarodowym projekcie Erasmus Reverse the Map [Odwróć mapę]. Projekt realizowany przy współpracy ze stowarzyszeniami Elan Interculturel (Francja), i CKB (Gwadelupa / wyspa na Morzu Karaibskim będąca częścią terytorium Francji) służył stworzeniu narzędzi służących do nieformalnej edukacji na temat kolonializmu / dekolonializmu / dominacji / dyskryminacji / rasizmu / uchodźstwa / różnorodności etnicznej.
W ramach projektu odbyły się 3 spotkania partnerów: w Paryżu, Warszawie, oraz na Gwadelupie. Każdy z partnerów przeprowadził też szereg warsztatów lokalnych.
W kontekście polskim termin kolonializm funkcjonuje inaczej niż w realiach postimperialnych, dlatego tytuł sparafrazowano na „Poszerz mapę i włącz wielokulturowość”. Stąd też lokalne warsztaty „Grupy Studni O.” skupiły się na temacie wielokulturowości, wykluczenia, koegzystencji wielokulturowej, uchodźstwa, migracji i dialogu kultur. Przy współpracy z Joanną Maliszewską i Anną Pisarek, nauczycielkami Szkoły Podstawowej nr 46 w Warszawie oraz uczniami tej szkoły i XV LO im. Narcyzy Żmichowskiej, Agnieszka Ayşen Kaim (Studnia O., ISPAN) przybliżyła uczniom losy znanych postaci, które z różnych powodów emigrowały za granicę, czasem do bardzo odległych krajów, lub też pomagały innym emigrantom, polskim uchodźcom, w różnych momentach historii. Przypomnieliśmy historię m.in. Adama Mickiewicza i jego stambulskie losy; Dobrego Maharadży z Indii, który przygarnął 1000 polskich dzieci podczas II Wojny Światowej; Ireny Sendlerowej, polskiej działaczki społecznej, która uratowała ok. 2500 żydowskich dzieci przed zagładą. Podczas zajęć wspólnie zastanawialiśmy się nad pytaniami: „Co to znaczy czuć się jak w domu?”; „Jak pielęgnować tradycje na obczyźnie?”, „Co to jest tożsamość?”, „Co to jest stereotyp?”. Powstały także rysunki i komiksy, będące własnym komentarzem uczniów do poznanych historii..
Zapraszamy do pobierania materiałów powstałych w ramach projektu:
wykonane własnoręcznie przez dzieci w efekcie pracy z prowadzącymi, podczas której za pomocą zabaw oddziaływujących na różne zmysły wprowadzono je w sztukę opowiadania historii a następnie uzyskane historie przedstawione zostały przez dzieci za pomocą rysunków i krótkich tekstów w formie komiksu do każdej historii.
Możecie skorzystać z załączonych materiałów i posłużyć się nimi jako inspiracją, a zaproponowane działania przekształcić w różne konteksty edukacyjne. Służą one stymulowaniu u uczniów krytycznego myślenia dotyczącego przeszłości i wzmacniania poczucia tożsamości kulturowej oraz poczucia równości. Za ich pomocą można podjąć debatę na temat migracji w dzisiejszych czasach.
© Grupa Studnia O. Wykonanie: Manufaktura Bartłomiej Ścibior i Wioletta Pierzgalska