Erasmus Reverse the Map

Grupa Studnia O.


W okresie 06.2023-06.2024 Stowarzyszenie „Grupa Studnia O.” w osobie Agnieszki Ayşen Kaim i Magdaleny Górskiej Tamas wzięło udział w międzynarodowym projekcie  Erasmus Reverse the Map  [Odwróć mapę]. Projekt realizowany przy współpracy ze stowarzyszeniami Elan Interculturel (Francja), i CKB (Gwadelupa / wyspa na Morzu Karaibskim będąca częścią terytorium Francji) służył stworzeniu narzędzi służących do nieformalnej edukacji na temat  kolonializmu / dekolonializmu / dominacji / dyskryminacji / rasizmu / uchodźstwa / różnorodności etnicznej.

W ramach projektu  odbyły się 3 spotkania partnerów: w Paryżu, Warszawie, oraz na Gwadelupie. Każdy z partnerów przeprowadził też szereg warsztatów lokalnych.

W kontekście polskim termin kolonializm funkcjonuje inaczej niż w realiach postimperialnych, dlatego tytuł sparafrazowano na  „Poszerz mapę i włącz wielokulturowość”. Stąd też lokalne warsztaty „Grupy Studni O.” skupiły się na temacie wielokulturowości, wykluczenia, koegzystencji wielokulturowej, uchodźstwa, migracji i dialogu kultur.  Przy współpracy z Joanną Maliszewską i Anną Pisarek, nauczycielkami Szkoły Podstawowej nr 46 w Warszawie oraz  uczniami tej szkoły i XV LO im. Narcyzy Żmichowskiej, Agnieszka Ayşen Kaim (Studnia O., ISPAN) przybliżyła uczniom losy znanych postaci, które z różnych powodów emigrowały za granicę, czasem do bardzo odległych krajów,  lub też pomagały innym emigrantom, polskim uchodźcom, w różnych momentach historii. Przypomnieliśmy historię m.in. Adama Mickiewicza i jego stambulskie losy; Dobrego Maharadży z Indii, który przygarnął 1000 polskich dzieci podczas  II Wojny Światowej; Ireny Sendlerowej, polskiej działaczki społecznej, która uratowała ok. 2500 żydowskich dzieci przed zagładą. Podczas zajęć wspólnie zastanawialiśmy się nad pytaniami: „Co to znaczy czuć się jak w domu?”; „Jak pielęgnować tradycje na obczyźnie?”, „Co to jest tożsamość?”, „Co to jest stereotyp?”. Powstały także rysunki i komiksy, będące własnym komentarzem uczniów do poznanych historii..

Zapraszamy do pobierania materiałów powstałych w ramach projektu:

wykonane własnoręcznie przez dzieci w efekcie pracy z prowadzącymi, podczas której za pomocą zabaw oddziaływujących na różne zmysły wprowadzono je w sztukę opowiadania historii a następnie uzyskane historie przedstawione zostały przez dzieci za pomocą rysunków i krótkich tekstów w formie komiksu do każdej historii.

Możecie skorzystać z załączonych materiałów i posłużyć się nimi jako inspiracją, a zaproponowane działania przekształcić w różne konteksty edukacyjne. Służą one stymulowaniu u uczniów krytycznego myślenia dotyczącego  przeszłości i wzmacniania poczucia tożsamości kulturowej oraz poczucia równości. Za ich pomocą można podjąć debatę na temat migracji w dzisiejszych czasach.


https://festiwalopowiadania.pl/wp-content/uploads/2024/07/new-logo-détouré-1.png
https://festiwalopowiadania.pl/wp-content/uploads/2024/07/LOGO-rond-CKB_2.png
https://festiwalopowiadania.pl/wp-content/uploads/2024/07/Plan-de-travail-1-7-e1720528531378.png

Polub nas

… i bądź na bieżąco

© Grupa Studnia O. Wykonanie: Manufaktura Bartłomiej Ścibior i Wioletta Pierzgalska